0
הפסיכולוגיה של השקר

הפסיכולוגיה של השקר
ושיטות לחשיפתו
איתן אלעד

בני אדם משקרים כדי להימנע מעונש או כדי לזכות ביתרונות חברתיים וכלכליים. ואולם לעתים פוגעים יתרונות אלה במרקם החברתי ובקשרים הבין-אישיים. אין אדם שלא נפגע ממסר שקרי שכוון אליו. כדי להגן על עצמם מנזקי השקר מנסים בני אדם לפתח כישורים לאיתורו ונוטים לאמוד את אמינותם של מסרים על פי סימנים מילוליים והתנהגותיים המאפיינים לדעתם שקר. מאחר שאין התאמה רבה בין הסימנים המיוחסים לשקר והסימנים המאפיינים אותו למעשה, גדולה הסבירות להיכשל באיתור השקר. נפגעי השקר מבקשים כלים שיסייעו להם לקבוע אם אכן מדובר בשקר. בעבר העמידו את החשוד במבחנים שונים מתוך מחשבה שאדם שבחר לשקר ייענש ולא יעמוד בניסיון, ואילו אדם חף יעמוד בו. החברה הטכנולוגית חיפשה ומצאה למבחנים אלה תחליפים המתאימים יותר לרוח התקופה. גולת הכותרת שלהם הוא הפוליגרף שרושם שינויים פיזיולוגיים המתלווים לתשובותיו של נבדק לשאלות שהוא נשאל. פותחו גם תחליפים לפוליגרף כמו מבחני נייר ועיפרון לבחינת אמינות, איתור שינויים בקול בזמן דיבור, ניתוח תוכן של חומר כתוב, ואפילו שימוש בסמים והיפנוזה. ספר זה דן בכל אלה מנקודת מבט יישומית ומזווית תיאורטית ומחקרית.
הספר פונה למגוון רחב של קוראים הבאים במגע עם בני אדם, אם במסגרת עיסוקם הקשור לאכיפת החוק, כגון משפטנים ושוטרים, ואם במסגרת עיסוקם בטיפול וברווחה, כגון פסיכולוגים, פסיכיאטרים ועובדים סוציאליים. עוד יפיקו תועלת מן הספר סוציולוגים, קרימינולוגים, פילוסופים, אנשי דת ומוסר וכל מי שמתעניין בגורמים החברתיים הפועלים על ההתנהגות. גם מנהלים המעורבים בהתנהגות הארגונית של בני אדם ואנשי שיווק ומכירות שעוסקים בהיבטים הכלכליים של השקר ימצאו בו עניין. בעיקר נועד הספר לציבור הרחב הרוצה לדעת יותר על שקרים ועל האמצעים שפותחו לגילויו.

מק"ט:  110-20087 ISBN:  965-226-291-9 שפה:  עברית מספר עמודים:  396 משקל:  860 גרם גודל:  17X25 ס"מ תאריך:   01/2007 מוציא לאור:  הוצאת אוניברסיטת בר-אילן

ספרים דומים