?
Photos Copyright Credits:
Right Photo: ``Spanish Girl`` (1925), Ziona Tagar, Israel Museum collection.
Left Photo: Photo Deutsches Museum Munich הוצאת אוניברסיטת בר-אילן
מתקדם
פרטי ספר
לאתר בשפה האנגלית סל הקניות שלי מועדון קוראים מבצעים קטלוג ספרים חדשים דף הבית
אוניברסיטת בר-אילן
ספרים אלקטרוניים
חדש בהוצאה!
ספרים אלקטרוניים

לרשימת הספרים האלקטרוניים שלנו
רשימת הנושאים
ספרים חדשים
בן-גוריון, ביוגרפיה בן-גוריון, ביוגרפיה
מאת
יוסי גולדשטיין

בלשנות עברית 73בלשנות עברית 73
עריכה
אורה שורצולד

מקראות גדולות  - 'הכתר'  - משלימקראות גדולות - 'הכתר' - משלי
מאת
מנחם כהן

מקראות גדולות  - 'הכתר'  - דניאל, עזרא-נחמיהמקראות גדולות - 'הכתר' - דניאל, עזרא-נחמיה
מאת
מנחם כהן

מקראות גדולות  - 'הכתר'  - משלי - מהדורה מוקטנתמקראות גדולות - 'הכתר' - משלי - מהדורה מוקטנת
מאת
מנחם כהן

מקראות גדולות  - 'הכתר'  - דניאל, עזרא-נחמיה - מהדורה מוקטנתמקראות גדולות - 'הכתר' - דניאל, עזרא-נחמיה - מהדורה מוקטנת
מאת
מנחם כהן

חיוב השכל ושלילתו בהגותו של ר' שניאור זלמן מלאדיחיוב השכל ושלילתו בהגותו של ר' שניאור זלמן מלאדי
מאת
יוסף שטמלר

דף הבית ברית עימות
ברית עימות
קווים לפולמוס המחויבות הדתית בספרות חז"ל
סדרת מחשבות
מאת מנחם פיש
לחץ להגדלה

תאור
טענתו המרכזית של ספר זה היא, שספרות חז"ל על כל רבדיה חובקת מחלוקת עומק יסודית בדבר טיבה של הדתיות עצמה. מן העבר האחד ניצבת התפיסה המקובלת המזהה נאמנות דתית עם נכונות מצד המאמין לקבל את דין מקורות הסמכות של דתו; לברר את תביעתם מתוך נכונות להיענות לה בצייתנות. במרוצת הדורות הפכה עמדה זו בשלוש הדתות המונותאיסטיות לשם נרדף בלעדי למחויבות דתית, ובשלושתן היא מעוגנת בשלמות המיוחסת לאל והמואצלת על תורתו ונושאי דברה. תפיסה זו נוכחת גם בספרות חז"ל, וקולה צלול וברור.
עם זאת, בניגוד לרבדים מאוחרים יותר של המסורת היהודית, ובניגוד לכתבים הקנוניים של שתי הדתות האחרות, ספרות חז"ל מכילה גם קול אחר, קולה של תפיסה הכופרת באופן מפורש ומודע לעצמו בכליל השלמות הערכית של מקורות הסמכות של הדת היהודית, ובכללם האל עצמו! לפיכך, תפיסה זו מזהה נאמנות דתית עם נכונות לנקוט עמדה ביקורתית בונה כלפי מקורות הסמכות.
בעוד התפיסה הראשונה מחייבת את המאמין להתייצב בכניעות מול האל, מול כתבי הקודש, מול המערכת ההלכתית ומול מוסדות ההלכה – ארבעת מקורות הסמכות הנדונים בספר, ולקבל את מרותם, התפיסה השנייה מחייבת את המאמין להתייצב מולם מתוך נכונות להתעמת איתם כל אימת שהוא סבור שהם טועים.
בכל הנוגע לגבולות הסמכות של בעלי ההלכה ביחס למסורת ההלכתית שבידם מזהה הספר את מחלוקת הדתיות עם מחלוקת בית שמאי ובית הלל. ואולם מחלוקת הדתיות של ספרות חז"ל הנחשפת כאן במלוא עוזה, חובקת, כאמור, את כל ארבעת מקורות הסמכות המרכזיים של הדת היהודית, הנחקרים מנקודת ראות זו ובאורח שיטתי לראשונה בספר זה.

ביקורות
לא האל מעניין את מנחם פיש, אלא המאמין. לדידו אין חיי אמונה בלי עימות. זה נובע מהאפיסטמולוגיה שלו – איך עומדים מול מקור ידע קאנוני, ומהפוליטיקה שלו – איך עומדים מול סמכות. אבל זו קודם כל דיספוזיציה דתית: עימות ולא כניעה. עימותופיל.
זהו ספר ליברלי מאוד, לטוב ולמוטב, התר אחר אופציה דתית שתתאים לעולמנו. ספרות חז״ל, על מחלוקותיה הבלתי נגמרות, מהווה לו כר אידיאלי. אך טענתו חזקה יותר: ״אין מדובר בניסיון אנליטי להתחקות אחרי אפשרות הגותית דתית שהשעה יפה לה... נקודת המוצא של הספר היא שעימותיות כזו נמנית עם קולותיה המרכזיים של ספרות חז״ל״. הספר הוא רובו ככולו קריאות. לא שאני מסכים עם כל הקריאות. למעשה כמה מהן מכילות ׳עימותים׳ מפורשים עם קריאותיי, המזהות מוטיבציות אחרות או מפרקות את מה שהוא רואה כאחדות. גם הטמפרמנט הפרשני שלי שונה. בניגוד לפיש, אני נרתע מלזהות את הטקסטים כדומים לי, מעדיף את השונה.
הנה דוגמא לפולמוס מהפרק על תפילת חנה בבבלי ברכות לב-לג. נדרה המקראי של חנה מלא ענווה וכבוד: ״‏וַתִּדֹּ֨ר נֶ֜דֶר וַתֹּאמַ֗ר: יְהוָ֨ה צְבָא֜וֹת אִם־רָאֹ֥ה תִרְאֶ֣ה בָּעֳנִ֣י אֲמָתֶ֗ךָ, וּזְכַרְתַּ֙נִי֙ וְלֹֽא־תִשְׁכַּ֣ח אֶת־אֲמָתֶ֔ךָ, וְנָתַתָּ֥ה לַאֲמָתְךָ֖ זֶ֣רַע אֲנָשִׁ֑ים - וּנְתַתִּ֤יו לַֽיהוָה֙ כָּל־יְמֵ֣י חַיָּ֔יו״. אך הסוגיה התלמודית משתמשת בפסוקים אלה כדי לעצב עמידה חסרת תקדים בחריפותה מול האל: ״ותדור נדר ותאמר ה׳ צבאות – אמרה לו: רבונו של עולם, מכל צבאי צבאות שבראת בעולמך קשה הוא בעיניך ליתן לי בן אחד?״; ״אם ראה תראה – אמרה חנה לפני הקב״ה: רבונו של עולם, אם ראה – מוטב, ואם לאו – תראה״ (כלומר, בעל כרחך!); ״וחנה היא מדברת על לבה – אמר רבי אלעזר: על עסקי לבה... דדים הללו שנתת על לבי למה, לא להניק בהן? תן לי בן ואניק בהן״. אני הצעתי לקרא זאת כעיצוב של אלטרנטיבה נשית נועזת לתפילת הקבע הגברית. המאמר נכתב מזמן כשעוד האמנתי שאפשר למצא בספרות חז״ל קולות פרוטו-פמניסטיים. היום ברי לי שמה שהעסיק אותם כאן זו בכלל חנה כמטפורה לאומית. חכמים זיהו עצמם כנשים למול הגבר השליט-רומא, ולכן תרו אחר דמויות מופת נשיות שעמם יוכלו ללמד שהחלש אינו חסר סבר וסיכוי. מבחינה זו חנה הופכת אצל הדרשנים לבת דמותן של יעל, אסתר ויהודית המקראיות. פיש, בניגוד לכך, רואה כאן אלטרנטיבה תיאולוגית כוללת: ״דוגמה ומופת לכל העומד בתפילה״. הסוגיה מעמידה לדידו שני מודלים הפוכים של תפילה, בלא להכריע ביניהן. למול התפילה של חרדת הקודש, כנועה ומתרפסת, מציבות הדרשות תפילה ״מתריסה וביקורתית״. אנו נבדלים הן בקריאה והן בהנחות המתודיות שמאחוריה.
ואף על פי כן למדתי המון מהקריאות שבספר. הן חכמות, עמוקות וכנות. ראיתי אותן, בניגוד להוראות הקריאה של המחבר (עימות, כבר אמרנו?), לא כביטוי למשהו שנמצא ׳שם׳, אלא כמימוש של פוטנציאל שיש בספרות זו, פוטנציאל שהופך לממשות מרגע שמישהו מציב אותו ככזה. השאלה האם האחריות היא על הדרשנים העתיקים או על המממש המודרני – תישאר פתוחה. בין כך ובין כך זהו ספר חכם ומחכים, שבניגוד לספרים אחרים שמראים עצמם באצבע, נותר נחבא אל הכלים, ולא בצדק.

ישי רוזן-צבי
לחצו פה לסקירה של הספר בפייסבוק של ישי רוזן-צבי.

פרטי הספר
דאנאקוד: 110-20275
ISBN: 978-965-226-538-8
הופעה: יוני 2019
מהדורה ראשונה
שפה: עברית
רכה
400 גר'
284 עמודים

נמצא במלאי
מחיר קטלוגי: 88.00 ₪ מחיר באתר: 75.00 ₪

הוסף לסל

קבצים מצורפים
תוכן אנגליתוכן אנגלי
תוכן עבריתוכן עברי

     
הצהרת פרטיות | תנאי שימוש

אודות | צור קשר | רשימת המחברים | הנחיות למחברים\עורכים | זכויות יוצרים | בדפוס | פרס הנשיא

שירות לקוחות | התנתק

עותקים לביקורת | כתבי יד | הצעה להוצאת ספר | דוקטורט לספר | קובצי מחקרים | בדיקת הצעה

     


נבנה ע''י פריזה מערכות מידע בע''מ