דיון בשאלות יסוד של החינוך היהודי בשעה זו, כגון הגדרת האידאל, חינוך דתי וחינוך לערכים והיחס שביניהם, חינוך לסובלנות - מהותו ודרכיו, שילוב קודש וחול, חינוך ביתי, חינוך לאמונה, ועוד. לצד הבירור העיוני - הדגמה נדיבה והנחייה מתודולוגית ומתודית.
בקובץ, פרי עטם של מלומדים העוסקים במחקר, בהוראה ובהכשרת חוקרים ומורים, מוצגות דרכים ושיטות אפשריות להוראת פרשות בתורה ובנביאים בחטיבת הביניים ובחטיבה העליונה של בתי הספר.
מיועד למורי מקצועות היהדות בכל מסגרות החינוך ובכל דרגותיו, להנחותם לתכנן באורח שיטתי את מבחני ההישגים, ועל-ידי כך לייעל את דרכי ההוראה ולהעלות את רמתה.